לא חייבים תואר שלישי מהאוניברסיטה, אין צורך בניסיון קודם ואפילו לא חייבים להיות נשואים. כל מה שצריך זה רק רצון טוב ומוכנות לקצת השקעה ו(כמעט) כל אחד ואחת יכולים. קבלו את עשרת הצעדים שיקדמו אתכם לעבר גן העדן

לשדך בין זוגות זו הרגשה נהדרת. עזבו אתכם מתרומה אדירה לבניין של עם ישראל בעולם הזה, או משליש גן עדן בעולם הבא, אם תרשו לי להיות קטנוני לרגע, אין כמו לראות שידוך מוצלח שנגרם בזכותכם. אין כמו ההרגשה לעמוד ברגע המדהים של החופה, בין מאות הקרובים המתרגשים, ההורים הזורחים מאושר והסבתא הזקנה בכסא הגלגלים שאיבדה את כל המשפחה בשואה ונשבעה להיטלר שהיא עוד תחתן נכדים כאן בארץ ישראל, ולחשוב שכל זה התחיל משיחת טלפון קטנה שלך.

 


ועוד לא דיברתי על הנחת כשנולד הילד הראשון: אתה מרגיש קצת כמו סבא, למרות שאולי אתה אפילו לא בן 30.

 

 

איך עושים את זה? הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים. קבלו את עשרת הצעדים לשדכן המתחיל:

 

 

 

1. התשתית - קחו נייר ועט. חלקו לשניים. צד בנים, צד בנות. ערכו רשימה. אפשר להיעזר בבת הזוג/אח/אחות/אמא (נשים בדרך כלל יותר טובות בזה) והתחילו לצבור שמות. מקומות החיפוש: משפחה, חברים, עבודה, קהילה. תגלו שאתם מכירים הרבה יותר ממה שחשבתם. כדאי לבחור כאלו שיש לכם איתם היכרות לפחות ברמה מסוימת.

בכל פעם שתפגשו איזה רווק נחמד הוסיפו אותו לרשימה, כולל מספר טלפון ליצירת קשר. גם אם כרגע אין לכם מועמדת פוטנציאלית עבורו, מי יודע, אולי בשבוע הבא תכירו במקרה איזו בחורה חמודה שבדיוק תתאים.

 

 

2. שיטת העבודה - בחרו שם מאחד הצדדים ועברו על כל הרשימה שבצד השני לחפש התאמות. אם עלו כמה אופציות, רשמו את כולן בדף נפרד, לפי סדר הקדימות שנראה לכם. נסו לקחת בחשבון כמה שיותר נקודות חיבור בין הצדדים. יש רווקים שכבר מרוקנים ומתוסכלים נפשית מעשרות פגישות סרק שהתחילו בדיוק כך. זכרו שהמטרה היא "נישואים בבני אדם", ולא ניסויים!

 

 

קחו בחשבון: רמה דתית ואינטלקטואלית, סגנון אישיות (פשוט/מורכב, חברותי/מופנם, שקט/סוער) וגם נתונים חיצוניים (גובה, גיל, מראה). וכמובן - העדפות מוצהרות של המועמד, אם ידועות לכם. מצד שני, אל תגזימו! מי שמתעקש לחפש התאמה מושלמת לגמרי יישאר עם דף חלק.

 

כדאי להשתדל במיוחד דווקא עבור מבוגרים ועבור טיפוסים יותר "קשים" לשידוך. לא חוכמה ללכת על היפים והאמיצים. הם בדרך כלל מוצפים ממילא בהצעות ולא זקוקים לשירותיכם.


על כל שידוך שמצליח, יש עשרות שלא

3. התכוונות למטרה - אם אתם מדברים עם רווק/ה ישירות על עצמם, בקשו מהם להגדיר את מטרותיהם בחיים, לומר ארבעה דברים ייחודיים שמגדירים אותם וארבעה דברים מרכזיים שהם מחפשים בצד השני. רשמו את הפרטים בדפים שלכם. צעד אפשרי נוסף: אם יש מישהו שאין לכם אף רעיון עבורו, הרימו את הטלפון והתקשרו לקרובי משפחה וחברים, בעיקר כאלה שמכירים את כל העולם ואשתו (לדוגמה: מורים, רבנים, עסקנים ודודות פולניות) ובדקו אם יש להם רעיון מתאים.

 

 

4. ההצעה - מקובל לפנות קודם לבחור ורק כשהוא נותן תשובה חיובית לפנות לבחורה. אם הוא לא פנוי בקשו שייעדכן אתכם, ובכל מקרה, התקשרו שוב אחרי שבועיים לשאול אם יש שינוי.

 

 

5. צפו לכשלונות, והרבה! אם הגעתם עד כאן אתם בטח מלאי מוטיבציה ולא נעים לקלקל את ההתלהבות, אבל מה לעשות, אפילו בשידוכים אסור לוותר על האמת. גדולי השדכנים יספרו שעל כל שידוך שמצליח חייבים להיות עשרות שלא מצליחים. מה לעשות, כנראה שחז"ל בכל זאת לא התבדחו כשאמרו שקשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף (והם עוד לא הכירו את הדור המורכב והמסובך שלנו).

 

 

6. הפקת לקחים - אם מועמד שולל הצעה על הסף או שהם נפרדים אחרי מספר פגישות, אל תסתפקו בתשובה כללית של "זה לא זה". אין הכוונה להיות נודניקים טרחניים, אבל אִמרו שחשוב לכם מאוד להבין מה בדיוק לא מתאים כדי שתדעו לכוון יותר בפעם הבאה.

 

יש האומרים שלכל אחד ואחת כתוב בשמים לא רק עם מי בדיוק יתחתן אלא גם כמה דייטים כושלים יצטרך לעבור בדרך לחופה. כל הצעה שלכם, גם אם לא קלעה לטבעת (תרתי משמע), היא עוד שלב מקדם בסולם. שום טרחה אינה לשווא.

 

 

7. שמרו על דיסקרטיות - אל תחשפו פרטים אישיים של המועמדים שלא לצורך ואל תספרו לאחרים פרטים על הפגישות שלהם. אל תלחצו עליהם לצאת עם מישהו שהם לא מעוניינים בו ואל תגרמו להם להרגיש כאילו רעיון השידוך המדהים שהגיתם הוא ההזדמנות האחרונה שלהם להתחתן. אם הם יצאו מכם בהרגשה שברוב חסדכם הואלתם לעשות להם טובה ולהציע להם משהו - פספסתם לגמרי.

 

 

להתעניין בעדינות אצל שני הצדדים


8. ליווי וייעוץ - הסעיף הבא לא מתאים לכל אחד, אך מי שמוכשר לזה פשוט חייב. בחורים ובחורות נפלאים רבים עדיין רווקים לא מפני שחסרות להם הצעות, אלא כי יש להם מחסומים, פחדים, טעויות ודמיונות שווא שמפריעים להם במהלך הקשר (ובעצם, למי אין?).

 

אם הקשר ביניכם מספיק טוב ויש לכם את החוש והיכולת - לפעמים בשיחה אחת או יותר ניתן לשנות נקודת מבט או לשחרר מפחד וכדומה. במקרים בעייתיים יותר, המיטב שתוכלו לעשות הוא להפנות אותם להיעזר בגורם מקצועי. יועץ נישואים נועד לא רק לסיבוכים של אחרי החתונה, אלא גם למה שלפני. לפעמים בפגישה או שתיים עם מישהו מנוסה אפשר לפרוץ דרכים חדשות.

 


בכל אופן, מומלץ כבר אחרי כשלוש פגישות שהזוג שלכם נפגש, להתעניין בעדינות אצל שני הצדדים. זה עשוי להיות פתח לשיחה בעניין. הרבה קשרים נופלים ללא סיבה מוצדקת בגלל טעויות טיפשיות של אחד הצדדים או יותר, ובגלל חוסר בגורם חיצוני מלווה.

 

 

9. לפרוש בשיא - שלושת העמודים שעליהם עומד עולם השדכנות הם - התמדה, רגישות והיגיון בריא. יש לכם אותם, השתמשו בהם בתבונה. אם אחרי הכל התברר שאתם כישלון שדכני מוחלט, וכל הרעיונות שלכם מסתיימים באופן עקבי אחרי פגישה ראשונה עם חבלות ופנסים אצל בני הזוג, לא חייבים להתעקש. נסו להועיל לאנושות בתחומים אחרים.

 

 

10. תפילה - מאז בריאת העולם עסוק האל בזיווג אנשים. אנחנו רק מנסים קצת לעזור, ולעשות את החלק הקטן שלנו. להתפלל כל יום על כל המחפשים את זיווגם וגם על הזוגות הספציפיים שאתם משתדלים בעבורם.

 


 

לסיום, עצוב לחשוב על המוני הקשרים שאינם מתממשים, על כל הילדים שלא מובאים לעולם, ועל כל האנשים הטובים והנפלאים שנשארים רווקים. אין ספק שאם כולנו היינו משתדלים יותר בעניין, המצב היה נראה לגמרי אחרת. זה בידיים שלנו. בהצלחה וניפגש בשמחות!

 

 

 

 


יוני לביא ממנהלי מוקד הנוער "חברים מקשיבים" בטלפון ובאינטרנט.

הדברים נכתבו על סמך ניסיונם של רבים וטובים.